Vrijdag 8 maart start het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met de voorbereidende werken voor de realisatie van het nieuwe ecoduct over de Boslaan (N75) in Dilsen-Stokkem. De effectieve constructie start na het zomers bouwverlof. De werken nemen zo’n 14 dagen in beslag, met beperkte hinder voor het verkeer.
Bosmierkoepels verplaatsen en bomen rooien
Een 7-tal bosmierkoepels aan de bosrand krijgen een nieuwe thuis. De mieren worden vrijdag 8 maart met hun ingenieus gangenstelsel zorgvuldig verplaatst buiten de werfzone. Zo kunnen ze zich tijdig nestelen voor het volgende voortplantingsseizoen. Meer informatie over het beheer en de bescherming van de soorten in het Nationaal Park Hoge Kempen op www.nationaalparkhogekempen.be/nl/natuur.
Daarna gaat het ecoraster weg en moeten een aantal bomen gerooid worden aan beide kanten van de Boslaan (N75) in Dilsen-Stokkem. Zo’n 600 meter verder dan de fietsbrug richting As, maakt AWV een zone vrij voor de realisatie van het Ecoduct Dilserbos. Deze rooiwerken nemen zo’n 14 dagen in beslag, met beperkte hinder voor het verkeer. Het gaat om een 200-tal bomen, voornamelijk acacia’s, maar ook grove den. Daarna volgen nog voorbereidende werken. Volgens de planning start de effectieve constructie na het zomers bouwverlof van 2024.
Groencompensatie voorzien
Bij de aanleg van het nieuwe ecoduct wordt groencompensatie voorzien. Op een perceel in de omgeving wordt er nieuwe inheemse beplanting aangebracht, conform de afgeleverde omgevingsvergunning.
Verbindende factor
“Ecoduct Dilserbos gaat de natuurgebieden van het Nationaal Park Hoge Kempen aan beide zijden van de Boslaan verbinden waardoor dieren veilig kunnen oversteken. Het maakt deel uit van VAPEO, het Vlaams Actieprogramma Ecologische Ontsnippering. In dat programma zitten 15 prioritaire knelpunten om versnippering van fauna en flora door gewest- of snelwegen tegen te gaan”, aldus Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare werken. Het nieuwe Ecoduct wordt 60 meter breed: 55 meter voor de natuurzone en 5 meter voor recreatief gebruik door wandelaars en ruiters. Het gaat om een project met partners Agentschap Wegen en Verkeer, het Agentschap voor Natuur en Bos, departement Omgeving en de stad Dilsen-Stokkem.