Het Nationaal Park Hoge Kempen is met 1,5 miljoen jaarlijkse bezoekers één van de belangrijkste toeristische bestemmingen van België. Als ultiem wandel- en fietsparadijs, én enige bestemming in de Benelux met een "Beste of Europe hike", trekken we steeds meer actieve toeristen die het 12.000ha (20.000 voetbelden) grote natuurgebied tijdens een meerdaags verblijf willen ontdekken. Om die bezoekers/toeristen een ultieme beleving aan te bieden, is een gezonde samenwerking met onze 150 logies (hotel, B&B, camping, vakantiehuis, park ...) in en rond het Nationaal Park Hoge Kempen van groot belang. Daarom willen we in onze toeristische promotie de logiesuitbaters steeds meer betrekken, en willen we de logies in en rond het Nationaal Park de kans bieden om zichzelf te promoten als ambassadeur van het Nationaal Park Hoge Kempen.
We zijn steeds op zoek naar mooie samenwerkingen. Neem zeker contact op als je een voorstel tot samenwerking hebt. Op dit moment hebben we twee concrete samenwerkingsconcepten uitgewerkt voor onze logiesuitbaters:
Partnerlogies - Green Sleep
Binnen ons aanbod van meer dan 150 logies in en rondom het Nationaal Park Hoge Kempen, willen we graag enkele partnerlogies uitlichten. Die logies zullen we extra in de kijker zetten, en meenemen in onze communicatie naar de bezoeker. Daarnaast zullen we deze logies aanbevelen bij de vele aanvragen die bij ons binnenkomen van toeristen die het Nationaal Park willen komen bezoeken.
Wat zijn de criteria om een Partnerslogies te worden:
- Kennis van en affiniteit met het Nationaal Park Hoge Kempen: Je kent het gebied en de routes, en bent bij voorkeur zelf een fervent wandelaar en/of fietser.
- Je verkoopt onze wandelkaarten, en verspreidt onze gratis communicatie zoals de gratis bezoekersgids en de gratis app (Komoot).
- Je doneert een bijdrage aan het Nationaal Park Fonds. Met dit fonds wordt aan natuurbeheer gedaan, en worden de recreatiefaciliteiten (wandel- en fietspaden, banken, infoborden, paaltjes, schuilhutten, …) gefinancierd. Hoe meer middelen in het fonds, hoe beter wij het gebied kunnen onderhouden, wat weerspiegelt in de stijging van het toerisme. De bijdrage is in onderling overleg te bepalen.
Wat zijn de voordelen voor een logiesuitbater om Partnerlogies te zijn:
- Jouw logies krijgt extra zichtbaarheid op onze website naar onze 1,5 miljoen jaarlijkse bezoekers
- We nemen jouw logies mee in al onze klantcommunicatie:
- Nieuwsbrief naar 20.000 geïnteresseerden
- Social media kanalen met meer dan 27.000 volgers
- In persartikels (kranten, weekbladen, maandbladen,…)
- De donatie aan het Nationaal Park Fonds kan je inzetten in je “green marketing”. Onderzoek wijst uit dat bedrijven die goede doelen steunen meer gekozen worden dan bedrijven die het niet doen. Vertel je klanten dat een deel van je winst naar de natuur van het Nationaal Park Hoge Kempen gaat, en je krijgt meer sympathie én omzet.
- Op het einde van elk jaar kijken we welke logiesuitbater de meeste bijdrages aan het fonds heeft gedoneerd, en die “winnaar” mag dan kiezen waar het totaalbedrag aan donaties naar toe gaat. Enkele voorbeelden zijn landschapsherstel, aanleg vlonderpad, heideherstel voor de boomkikker, observatietoren, nieuwe picknickbanken, infoborden,...
- We helpen je met de opstart om het Green Key-label te halen, in de toekomst onontbeerlijk voor logies die aan natuurtoerisme (fietsen, wandelen…) doen.
- We sturen toeristen die ons contacteren ivm een verblijf/vakantie in het Nationaal Park, naar jou
- We brengen journalisten/influencers/content makers met jou in contact, zodat je extra promotie krijgt.
Arrangementen
We merken dat er een stijgende vraag is naar ontzorgde arrangementen waarbij onze routes en activiteiten worden aangevuld met overnachtingen, maaltijden en eventueel (bagage)vervoer. We willen onze kennis van het gebied bundelen met de ervaring en gastvrijheid van onze logiesuitbaters. Op die manier kunnen we boekbare arrangementen aanbieden aan toeristen uit binnen- en buitenland.
Wat zijn de criteria om samen een arrangement op te zetten:
- Kennis van en affiniteit met het Nationaal Park Hoge Kempen: Je kent het gebied en de routes, en bent bij voorkeur zelf een fervent wandelaar en/of fietser.
- Je kan zowel logies als maaltijden aanbieden. Naast ontbijt dus ook een diner en lunchpaketten (take away). Dat kan ook via externen (bv. een cateraar).
- Je doneert een bijdrage aan het Nationaal Park Fonds. Met dit fonds wordt aan natuurbeheer gedaan, en worden de recreatiefaciliteiten (wandel- en fietspaden, banken, infoborden, paaltjes, schuilhutten, …) gefinancierd. Hoe meer middelen in het fonds, hoe beter wij het gebied kunnen onderhouden, wat weerspiegelt in de stijging van het toerisme. De bijdrage is in onderling overleg te bepalen (per boeking, per persoon, ...).
Wat zijn de voordelen om een arrangement aan te bieden:
- We stellen onze kennis en ervaring ter beschikking om een gepast arrangement uit te werken. Wij kennen het gebied als geen ander dus willen graag meedenken om een geschikt programma te maken voor uw gasten.
- We stellen kaarten, GPX-tracks, een app en (kortings)vouchers ter beschikking voor het arrangement.
- Jouw logies krijgt extra zichtbaarheid op onze website
- We nemen jouw logies mee in al onze klantcommunicatie:
- Nieuwsbrief naar 20.000 geïnteresseerden
- Social media kanalen met meer dan 27.000 volgers
- In persartikels (kranten, weekbladen, maandbladen,…)
- De donatie aan het Nationaal Park Fonds kan je inzetten in je “green marketing”. Onderzoek wijst uit dat bedrijven die goede doelen steunen meer gekozen worden dan bedrijven die het niet doen. Vertel je klanten dat een deel van je omzet naar de natuur van het Nationaal Park Hoge Kempen gaat, en je krijgt meer sympathie én omzet.
- Op het einde van elk jaar kijken we welke logiesuitbater de meeste donaties aan het fonds heeft opgeleverd, en die “winnaar” mag dan kiezen waar het totaalbedrag aan donaties naar toe gaat. Enkele voorbeelden zijn landschapsherstel, aanleg vlonderpad, heideherstel voor de boomkikker, observatietoren, nieuwe picknickbanken,…
- We helpen je met de opstart om het Green Key-label te halen, in de toekomst onontbeerlijk voor logies die aan natuurtoerisme (fietsen, wandelen…) doen.
- We sturen aanvragen voor een verblijf die bij het NPHK binnenkomen door naar jouw logies.
- We brengen journalisten/influencers/content makers met jou in contact, zodat je extra promotie krijgt.
In 2023 hebben we reeds een eerste test-samenwerking opgezet met de uitbaters van B&B De Haerlekijn. Dit arrangement vind je hier, en wordt sinds de zomer van 2023 meermaals wekelijks geboekt.
NIEUW in 2025: Ondersteuning bij verduurzaming. Bespaar €9.866!
Als Nationaal Park (de hoogst mogelijke erkenning voor natuurrecreatie) hechten we al vanaf onze opstart in 2006 heel veel belang aan duurzaamheid en ecologie. Meer nog dan andere bestemmingen komen onze bezoekers voor een groene en natuurvriendelijke beleving! Daarom is het belangrijk om niet alleen ons eigen aanbod van natuurrecreatie up-to-date te houden, maar willen we ook onze logies in en rond het Nationaal Park ondersteunen in hun verduurzaming. De groeiende groep buitenlandse toeristen hecht hier steeds meer waarde aan. Zo is er een voorbeeld van een Nederlandse touroperator die in 2024 zijn samenwerking met een hotel aan de rand van het Nationaal Park heeft stopgezet omdat de hoteluitbater, volgens de touroperator, te weinig inspanningen deed om zijn accommodatie te verduurzamen.
Daarnaast merken we ook dat, ondanks onze pioniersrol in ecotoerisme, de andere Vlaamse provincies aan een inhaalmanoeuvre bezig zijn. Steeds meer hotels, B&B's en vakantiehuizen in Vlaanderen halen een duurzaamsheidscerficaat bij bijvoorbeeld GreenKey of Travelife, en trekken daardoor een toeristische doelgroep aan met interesse in natuur, alsook een stevig bestedingspatroon. Exact de toerist die wij in het Nationaal Park én in onze Nationaal Park Logies willen!
ACTIE
Tijd voor actie dus! En daarom willen de logies ondersteunen om groener en duurzamer te worden. In de eerste plaats omdat er een sterke vraag is vanuit onze bezoekers, maar ook om klaar te zijn voor de toekomst, omdat een duurzaam logies perfect samen gaat met het natuurtoerisme dat wij aanbieden, en (vooral) omdat we de toerist met interesse voor natuur naar onze bestemming willen halen, en zo voor meer boekingen in jouw logies zorgen.
WAT
Wat is nu eigenlijk een duurzaam logies? Een logies/accommodatie die zich inzet om zijn ecologische voetafdruk te beperken, noemen we een duurzaam logies. Enkele voorbeelden:
- Je verwarmt duurzaam, gebruikt (en beperkt) groene stroom en zet je gasten aan tot waterbesparing
- Je beperkt het gebruik van single-used-plastic, bijvoorbeeld in de badkamer (geen zeepjes of tandenborstels in plastic) en in de ontbijtruimte (geen beleg zoals boter, choco in kleine wegwerppotjes)
- Je biedt biologische/vegetarische/veganistische maalijtden/ontbijt aan. Indien mogelijk met lokale producten
- Je recycleert en scheidt het afval
- Je gooit zo weinig mogelijk voedsel weg
- Je meubels zijn circulair of van FCS-hout en het beddegoed is van ecologisch linnengoed
- Je gebruikt ecologische schoonmaakmiddelen, met minder schade voor het milieu
- Je biedt een laadpaal aan voor elektrische wagens/fiets, en/of stimuleert openbaar vervoer
- Je koopt tweedehands producent
- Je steunt een lokaal doel
- ....
Opmerking: Veel acties die je kan ondernemen om je logies duurzamer te maken vallen onder het principe "save the planet, save the wallet", wat betekent dat jouw inspanningen niet alleen goed zijn het milieu maar ook voor jouw porfeuille. Het spreekt voor zich dat water en elektriciteit besparen beide doelen dient.
HOE
De makkelijkste manier is om dit in praktijk om te zetten en helemaal duurzaam te worden, is een officiële erkenning te halen bij een professionele auditor zoals GreenKey of Travelife. Dit zijn internationale organisaties die met lokale coaches werken om jou persoonlijk te begeleiden. De coaches komen een dag een kijkje nemen in je werking, en aan de hand van een 200 punten-lijst wordt bekeken welke onderdelen van je bedrijf verduurzaamt kunnen worden. Nadat je die hebt doorgevoerd, komt er een controle, en als je die goed doorstaat, mag je het label (Greenkey/Travelife) communiceren, en aan je deur hangen, wat dan weer een stijging in de boekingen oplevert.
HOE KUNNEN WIJ HELPEN
Stel, je ziet de voordelen wel van het verduurzamingsproces, maar je hebt niet de tijd en budget om een professionele auditor in te schakelen. Dan hebben wij de oplossing! Dankzij de samenwerking met PXL en Thomas More kan jij, als Nationaal Park Logies, meestappen in een duurzaamheidstraject, waarin we samen op jouw maat een duurzamheidsplan opmaken. We luisteren naar jouw wensen, en pakken, samen met coaches, experts en ervaringsdeskundigen, bepaalde onderdelen van jouw bedrijfsvoering aan om jouw logies duurzamer te maken.
HOE ZIET EEN VOORBEELDTRAJECT ERUIT
1.Coachingtraject op maat:
- 1.1 nulmeting: waar staat mijn logies vandaag op gebied van duurzaamheid - 3-4u ter plekke bij het logies
- 1.2 Opportuniteitenanalyse – duurzaam business model door de onderzoekers obv de nulmeting
- 1.3 Bespreking opportuniteitenanalyse: de logiesuitbater bepaalt de hiërarchie van de opportuniteiten max 2u – digitaal of fysiek obv keuze van het logies.
- 1.4 Opmaak en bespreking stappenplan door de onderzoekers
- 1.5 Bespreking en uitvoer van het stappenplan (door logies) – coaching; digitaal of op locatie, zoals gewenst - > timing: om de 2 maanden max. 2u
- 1.6 Vervolgmeting: in kaart brengen van de evolutie tov 0-meting - 3-4u ter plekke bij het logies
- 1.7 Opmaak conclusie op basis van bovenstaande traject en een vertaling naar business cases. Deze worden gedeeld als inspiratie om in een digitale e-toolkit ‘duurzaam business model’ op de websites van TRM Vlaanderen, Logeren in Vlaanderen en andere gedeeld te worden. Jullie en de bijhorende business cases zijn immers een mooie inspirator en ambassadeur om andere logies en vrijetijdsactoren aan te zetten tot duurzaam ondernemen.
- Hiervoor maken we samen met jou, als logies, een afspraak voor de visuele uitwerking. Dat kan een fotoreportage, video-opname enz zijn. De tijdsinschatting is hier momenteel nog moeilijk omdat de vorm (video, artikel, podcast,… ) nog niet bepaald is.
2. Workshops
Op basis van de lessons learned in stappen 1.1 tem 1.3 en de terugkerende thema’s organiseren we workshops (+/- 10) door experten om de deelnemers te inspireren en informeren. Zo heb jij, als logies, voldoende bagage om doordacht duurzaam te innoveren en weet je ook na afloop van het traject & de weg te vinden naar de juiste kanalen om verder te bouwen aan je duurzame logies.
OPGELET: deelname aan min 4 workshops is verplicht om je de kans te bieden om andere logies te leren kennen en aan kennisuitwisseling te doen. De keuze uit het aanbod van workshops is vrij te kiezen door jou in functie van de noden en de agenda.
VOOR WIE
Vlaamse logies die niet in financiële moeilijkheden verkeren, en bereid zijn om een engagement en financiële inspanning te leveren tijdens de uitvoering van het project. De stappen die je (nog niet) gezet hebt in het kader van duurzaamheid zijn geen bepalende factor voor al dan niet deelnemen. We streven naar een gedifferentieerd aandeel van deelnemers in het logies om te bouwen aan een duurzaam business model op maat ongeacht of je de eerste stappen zet in dit thema dan wel je al heel wat duurzaamheidsinspanningen geleverd hebt. Duurzaamheid is geen eindig verhaal. Het werkt, aldus ons, eerder inspirerend als we de verschillende groeifases mee kunnen in kaart brengen en ondersteunen.
WAT LEVERT HET OP
Een duurzaam en ecologisch logies bespaart in kosten, trekt meer (vermogende) klanten aan, en maakt de verbinding met het natuurtoerisme van het Nationaal Park Hoge Kempen. Daarnaast werk als je bedrijf aan je SDG's (Europese maatstaf), en werk je mee aan milieuvriendelijke omgeving en een groene toekomst voor de volgende generaties. Vergeet ook niet dat bedrijven (B2B) die hun werknemers op hotel sturen een belastingsvoordeel krijgen als dit een duurzaam hotel is. Dus je trekt niet alleen meer klanten aan, maar ook een nieuwe doelgroep. Veel voordelen voor jou als bedrijf, maar het belangrijkste is natuurlijk dat je met jouw duurzame inspanningen de NATUUR helpt. En met een mooie natuur zijn we allemaal gebaat!
WAT KOST HET
De prijs voor dit tweejarig traject waarin je optimaal en professioneel begeleid wordt om jouw accommodatie tot een duurzaam logies om toveren is €10 666.67. Dat is niet weinig, en daarom springen wij en onze partners in de bres voor jou. Dankzij de inspanningen van de collega's van PXL wordt 92,5% van dit bedrag gesubsideerd. Dat betekent dat je slechts €800 excl. BTW betaald, en €9.866 cadeau krijgt.
Die €800 wordt verdeeld over een factuur van €400 die per jaar betaald dient te worden (looptijd project – 2 jaren). De minimale eigen inbreng van 7,5% is vereist als blijk van engagement en motivatie tot deelname. Indien meerdere vestigingen van hetzelfde bedrijf willen deelnemen, dan passen we schaalvoordeel toe op de prijs.
HOE DEELNEMEN
Graag plannen we een eerste (fysieke) kennismaking/brainstorm in om jullie noden en uitdagingen omtrent duurzaam ondernemen in kaart te kunnen brengen. Dat is voor ons immers de basis om op een pragmatische manier te kunnen bijdragen aan noodzakelijke stappen richting een nog duurzamer logies. Een sessie duurt +/-2u, en per sessie zullen een 10-15 tal logies/personen deelnemen.
De eerste sessie vindt plaats op 9 december van 19u tot 21u - Yappa: Eikaart 6, 3740 Bilzen.
Dit is in principe de sessie waar de Nationaal Park Logies aan kunnen deelnemen. Past dat niet hebben we nog andere data buiten Limburg:
- 11 december van 10u tot 12u - vzw D'Olmen: Iepenstraat 78C, 9100 Sint-Niklaas
- 11 december van 15u tot 17u - Lilse Bergen: Stransweg 6, 2275 Lille
- 16 december van 10u tot 12u - Horizon vzw: Kapelstraat 88, 8450 Bredene
- 16 december van 14u tot 16u - De Brink: Bosbergen 1, 2200 Herentals
- 17 december van 12u tot 14u - Hi Flanders Kortrijk: Passionistenlaan 1A, 8500 Kortrijk
Inschrijven kan via deze inschrijfmodule. De collega's van PXL zullen dan contact opnemen.
Meer info en contactgegevens via deze webpagina.
We kijken ernaar uit om samen te werken aan duurzamere toekomst voor de logiessector!